Allmänna villkor
- Recal (Åminne Trädgårdsprodukter AB)
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör beställningar i vår webbshop på recal.se och dess underdomäner. Då dessa villkor kan komma att uppdateras utan föregående avisering så rekommenderar vi att du läser dessa vid varje ordertillfälle. En bindande order tillika avtal om köp inträffar när vi har bekräftat din order. En orderbekräftelse skickas till den e-mailadress du fyllde i vid ordertillfället.
Avtal ingås mellan dig och Åminne Trädgårdsprodukter AB: organisationsnummer: 559259-7685
Firmatecknare: Philip Hurtig Andersen
Reservation
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i lagersaldo som gör att vi inte kan fullfölja din order. Skulle den vara du beställt mot förmodan inte vara tillgänglig kommer vi att kontakta dig och se till att återbetalning sker utan dröjsmål eller att vi informerar dig om uppdaterad leveranstid på varan.
Priser
De priser som visas på vår hemsida och webbshop är inklusive mervärdesskatt (moms) och exklusive frakt om inte annat särskilt anges. Gällande pris är det som anges för den aktuella produkten vid ordertillfället. Priser kan komma att ändras från en tid till en annan utan föregående avisering och vi reserverar oss för eventuella felaktigheter.
Betalning
Vi använder Klarna som betalningslösning. Tillgängliga betalningssätt är de som tillhandahålls via Klarna. Genom att lämna information i kassan godkänner du villkoren från Klarna. Villkoren för Klarna återfinns i kassan i samband med att du genomför ditt köp eller här. Om du har några frågor om din betalning, återbetalning eller om din faktura vänligen kontakta Klarna direkt, klarna.com. Inga kontouppgifter eller kortuppgifter såsom kortnummer och CVC-kod sparas i affärssystem eller motsvarande som tillhör Recal – Åminne Trädgårdsprodukter AB
När du betalar via Klarna kommer Klarnas tillämpliga villkor gälla för din betalning. Du hittar Klarnas tillämpliga villkor här.
Recal – Åminne Trädgårdsprodukter AB erbjuder dig fem olika betalningsalternativ via Klarna:
Korttransaktioner som sker med Klarna skyddas med hjälp av 3D-secure
- Kortbetalning
- Faktura
- Delbetalning
- Swish
- Bankbetalning
Alla betalningar sker till vår samarbetspartner Klarna som uppfyller kraven för PCI DSS. Klarna innehar ett godkänt SSL-certifikat som vi använder oss av på de sidor du anger dina betalningsuppgifter.
Kortbetalning
Recal – Åminne Trädgårdsprodukter AB erbjuder säkra kortbetalningar genom Klarna Checkout. Kortbetalning kan ske med Visa, MasterCard eller American Express.
Swish
I samarbete med Klarna erbjuder vi även betalningar via Swish.
Minderåriga
Om du är under 18 år behöver du målsmans tillstånd för att göra en beställning.
Force Majeure
Force majeure ska anses föreligga när en extern omständighet väsentligen hindrar fullgörande av förpliktelser enligt avtalet. Sådana omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Som exempel på sådan befriande omständighet skall anses bl.a. krig, naturkatastrof, större olyckshändelse, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, terrorism, brand, blockad, myndighetsåtgärd eller motsvarande som ligger utom företagets kontroll. Recal – Åminne Trädgårdsprodukter AB förbehåller sig rätten att skjuta upp sin förpliktelse att fullgöra avtalet så länge sådan omständighet föreligger.
Du som konsument har ingen rätt till skadestånd från oss när vi är i dröjsmål eller om en vara är felaktig, om vi kan visa att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför vår kontroll (i) som vi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och (ii) vars följder vi inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. En hinder enligt det förgående kan i vissa fall utgöra någon av följande omständigheter
Leveransomfattning
Vi säljer och levererar enbart till privatpersoner via vår webbplats. Du kan inte handla som företagskund via vår webbplats. Om du är företagskund ber vi dig kontakta hej@recal.se för mer information.
För frakt och leverans hänvisar vi till vår fraktpolicy där finner ni tillämpliga fraktvillkor.
Vi levererar till följande länder på Recal.se:
- Sverige
För övriga länder:
- recal.dk
- recal.no
- recalgarten.de
- recalgarden.com
Returpolicy
Privatperson
Vid retur, storleksbyte eller reklamation, maila ditt ärende till hej@recal.se.
Du registrerar med ditt ordernummer och den e-mailadress du använde vid köpet. Vårat retursystem skapar därefter ett returärende hos oss. Kunden står för returfrakten vid retur. Vill du byta till annan modell, gör en ren retur enligt ovan och sedan en ny beställning i vår butik av den produkt du önskar. Recal – Åminne Trädgårdsprodukter AB mailar en fraktsedel till en kostnad enligt följande:
Retur | Returkostnad | Vägledande exempel |
DHL Service point DHL Home delivery | 99kr 250 kr | Grillmattor, stolpfötter, stolphattar Blomkrukor, staketstolpe maxhöjd: 151cm |
Specialtransport | Se nedan | Stolpar över höjd 151cm samt pallgods |
För skrymmande varor som kräver specialtransport är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten för dessa varor är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Kostnaden uppgår till max 1000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst.
Detta regleras på slutligt belopp. Återbetalning av varuvärdet sker när vi mottagit och godkänt inskickade varor. Enligt huvudregeln i distans- och hemförsäljningslagen äger konsument rätt att ångra köp av en vara eller tjänst inom 14 dagar från köpdagen. Ångerrätten gäller inte en specialtillverkad vara med en tydlig personlig prägel. Till exempel speciallängder eller specialritning. Det är självklart möjligt att reklamera en vara med ett uppenbart fel trots att den är specialtillverkad. Som konsument äger du rätt att reklamera en vara om produktegenskaperna avviker från produktbeskrivningen. Vid ofullständig retur, dvs om produkten inte är i originalskick, är smutsig eller ankommer oss efter mer än 14 dagar från köpdagen förbehåller vi oss rätten att inte godkänna returen och kommer då ta ut ytterligare en returavgift på 25% utav ordervärdet – frakter ej inräknat. Adresslapp får inte heller fästas direkt på produkt.
Ångerrätt:
Läs mer om vår ångerrätt här
Reklamationsrätt
Vi strävar efter att leverera produkter av högsta kvalitet. Om du som konsument upptäcker ett fel på din vara eller om leveransen är försenad, har du rätt att reklamera enligt följande villkor:
- Rätt till reklamation
Du har rätt att reklamera en vara vid upptäckt av fel eller vid dröjsmål i leveransen. - Påföljder och ersättning
Vid en godkänd reklamation kan du ha rätt till olika åtgärder, såsom:- Reparation av varan
- Byte till en ny vara
- Prisavdrag
- Återbetalning
- Ersättning för eventuella kostnader som uppstått på grund av felet
- Tidsram för reklamation
Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från att felet upptäckts anses alltid vara inom skälig tid. Vi ansvarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt. Om du upptäcker ett fel precis innan treårsgränsen har du ytterligare två månader på dig att reklamera.”
Hur du reklamerar
Vid reklamation ber vi dig kontakta oss på:
Kontaktuppgifter och returnerings adress:
Kundtjänst
Telefon: 0370 – 129 00
E-post: hej@recal.se
Öppettider vardagar: 08.00-16.30
Vi besvarar dina frågor inom senast 48 timmar helgfria vardagar.
Huvudkontor
Åminne Trädgårdsprodukter AB, Lekelundsvägen, 331 53 Värnamo.
- Returfrakt och kostnader
- Vid en godkänd reklamation står vi för returfrakten.
- Vid en icke-godkänd reklamation kan du bli skyldig att ersätta oss för returfrakt samt eventuella kostnader för undersökning av varan och felet. Se ovan fraktkostnader för exakt belopp av returfrakt.
Returfrakt
Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
Returkostnadstabell:
Retur | Returkostnad | Vägledande exempel |
DHL Service point DHL Home delivery | 99kr 250 kr | Grillmattor, stolpfötter, stolphattar Blomkrukor, staketstolpe maxhöjd: 151cm |
Specialtransport | Se nedan | Stolpar över höjd 151cm samt pallgods |
För skrymmande varor som kräver specialtransport är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten för dessa varor är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Kostnaden uppgår till max 1000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst.
Återbetalning
När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.
Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.
Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.
Allmänna Villkor för “Din Design”
- Allmänt
Tjänsten “Din Design” erbjuds av Recal- Åminne trädgårdsprodukter AB och gör det möjligt för kunder att skapa och beställa unika produkter baserade på egna designönskemål. Genom att använda denna tjänst godkänner kunden dessa villkor. - Unika Produkter och Bytesrätt
Eftersom produkter skapade via “Din Design” är unika och produceras specifikt för varje kund, omfattas de inte av den vanliga bytesrätten eller öppet köp. Detta innebär att beställningar inte kan återkallas, returneras eller bytas efter att produktionen har påbörjats, såvida inte varan är defekt eller har produktionsfel. - Godkännande av Design
Innan produktionen startar får kunden möjlighet att granska och godkänna designen. Det åligger kunden att noggrant kontrollera att alla detaljer är korrekta. Recal- Åminne trädgårdsprodukter AB ansvarar inte för fel som beror på kundens egna designval. - Reklamation
Om en produkt skulle vara defekt eller innehålla produktionsfel, har kunden rätt att reklamera varan enligt gällande konsumentlagstiftning. Reklamation ska ske skriftligen och inom skälig tid efter att felet upptäckts. - Kontaktuppgifter
För frågor eller reklamationer, vänligen kontakta oss på:
Recal- Åminne trädgårdsprodukter AB
[Kontaktinformation]
Genom att genomföra en beställning via “Din Design” bekräftar kunden att de har läst och godkänt dessa allmänna villkor.
Klagomål eller tvist
Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa allmänna villkor, se nedan.
Vid tvist hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden som tvistlösningsorgan.
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se
Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.
Kontaktuppgifter
Kundtjänst
Telefon: 0370 – 129 00
E-post: hej@recal.se
Öppettider vardagar: 08.00-16.30
Vi besvarar dina frågor inom senast 48 timmar helgfria vardagar.
Huvudkontor
Åminne Trädgårdsprodukter AB, Lekelundsvägen, 331 53 Värnamo.