Integritetspolicy
- Recal (Åminne Trädgårdsprodukter AB)
Dataskyddspolicy / GDPR
Denna policy beskriver hur vi samlar in, hanterar och skyddar dina personuppgifter samt hur vi säkerställer att vi följer gällande lagstiftning. Ditt förtroende är högt värderat av oss och därför värnar vi om att du ska känna dig trygg när du besöker och handlar via vår webbplats. Senast uppdaterad: 2025-02-11
Företagsuppgifter
Åminne trädgårdsprodukter AB – 559259-7685
Bokåkravägen 1
331 53 Värnamo
Information om vår behandling av personuppgifter
Vi värnar om din personliga integritet och är därför så transparanta som möjligt med vår hantering av personuppgifter och strävar alltid efter en hög nivå av dataskydd. Vi behandlar inte mer personuppgifter om dig än vad som är nödvändigt och informerar om nya behandlingar.
För att tydligare beskriva hur vi hanterar dina personuppgifter förklarar vi i denna integritetspolicy mer utförligt hur dina uppgifter behandlas, hur vi skyddar dina uppgifter och hur du kan använda dig av dina rättigheter. Vi redogör för varifrån dina uppgifter samlas in, vilka vi kan komma att dela uppgifter med samt vilka personuppgifter som behandlas och varför vi behandlar dem. Nedan beskriver vi hur vi behandlar dina personuppgifter för dig som besöker recal.se samt om du är en e-handelskund.
Om det skulle inträffa en personuppgiftsincident kommer vi så fort som möjligt informera dig om det finns en hög risk för din personliga integritet.
Personuppgiftsansvarig
Åminne trädgårdsprodukter AB – 559259-7685, Bokåkravägen 1
331 53 Värnamo är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina uppgifter på Recal.se
Om du har frågor rörande vår behandling av dina personuppgifter eller om du vill utöva några av dina rättigheter kopplade till behandlingen av dina personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss på hej@recal.se
Personuppgifter vi behandlar
Personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi genererar om dig:
- Namn: för- och efternamn
- Kontaktinformation: adress, e-postadress, telefonnummer.
- Tekniska uppgifter: Uppgifter om den utrustning du använder vid besök av vår webbplats, såsom IP-
adress, din enhet, operativsystem samt webbläsare och version.
- Personnummer: lagras endast av extern betalningsleverantör då det krävs för valt betalsätt
- Orderinformation: orderhistorik, information om beställda varor.
- Information om dina köp: köphistorik, information om köpta varor, betalbelopp och betalsätt, tidpunkt för köp, rabatter.
- Information om reklamations-, och garantiärenden: information om reklamationsärendet, information om produktgarantier, information om köpta varor, kundens korrespondens.
- Användargenererad information: besöks- och klickhistorik, baserat på användning av företagets webbsidor och andra tjänster i digitala kanaler.
Personuppgifter vi får från tredje part:
- Företag som erbjuder betallösningar (banker och andra betaltjänster): för information om betalningsgodkännande.
Hur och varför vi använder dina personuppgifter som e-handelskund och besökare på webbplatsen
Vi behandlar viss information om dig till exempel för att du har valt att lägga en beställning hos oss. De personuppgifter vi samlar in om dig behandlas för nedan beskrivna ändamål och laglig grund:
Tabell 1: Hur och varför vi använder dina personuppgifter som e-handelskund Ändamål | Behandling | Kategorier av personuppgifter | Laglig grund | Lagringstid |
För att kunna hantera dina beställningar, köp och returer |
• Leverans, inklusive avisering och kommunikation rörande leveransen • f • Kommunikation gällande betalnings-godkännande • Felsökning vid eventuella leveransfel • Hantering av reklamations- och garantiärenden
|
• Namn • Kontaktinformation • Information om dina köp • Betalnings-godkännande • Personnummer
| Fullgörande av avtal | Till dess att varorna är levererade och för en tid om 12 månader därefter alternativt den längre tid som garantin på en köpt produkt anger |
För att kunna hantera kundtjänst-ärenden |
• Kommunicera med dig och besvara förfrågningar som kommer in till kundtjänst via telefon eller digitalt • Utreda klagomål- och supportärenden
|
• Namn • Kontaktinformation • Kundens korrespondens • Uppgifter om klagomålet
| Berättigat intresse** | Till dess att ärendet är avslutat och för en tid om 12 månader därefter alternativt den längre tid som garantin på en köpt produkt anger |
För att kunna marknadsföra produkter och tjänster |
• Direktmarknadsföring via digitala kanaler, e-post och sms
|
• Namn • Kontaktinformation • Information om dina köp • Fordonsinformation
| Berättigat intresse *** | Från insamlandet och för en tid om 12 månader därefter |
Behandling av personnummer
Personnummer har en särställning i lagstiftningen. Där personnummer får behandlas regleras i den svenska dataskyddslagen som kompletterar dataskyddsförordningen. Enligt lagen får personnummer bara behandlas om det är klart motiverat till ändamålet, det är nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl.
När du som kund genomför ett köp på vår e-handel behöver vi behandla ditt personnummer för att kunna säkerställa din identitet när du hämtar ut ditt paket mot uppvisande av legitimation hos ditt ombud.
Invändning mot behandling som stödjer sig på berättigat intresse.
Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som grundar sig på ett berättigat intresse. Fortsatt behandling av dina personuppgifter förutsätter i sådant fall att vi kan visa tvingande berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Vi behöver även behandla dina kontaktuppgifter, eventuell information om klagomål och/eller övrig korrespondens för att kunna hantera dina kundtjänstärenden. Även i detta fall finns ett ömsesidigt behov av att utföra behandlingen och eftersom inga känsliga uppgifter behandlas har vi gjort bedömningen att behovet väger tyngre än eventuella risker för dig som registrerad.
För att kunna återkoppla på frågor och recensioner krävs det att vi tar del av dina kontaktuppgifter för att återkoppla med svar till dig direkt. För att relevant information ska publiceras kan din fråga och recension publiceras på hemsidan under respektive produkt där frågan eller recensionen ställts för att underlätta och skapa en bättre köpupplevelse för dig och andra besökare på webbplatsen. Vi har gjort bedömningen att här finns ett ömsesidigt behov och att fördelarna med behandlingen väger tyngre än ditt intresse för att inte mer information än nödvändigt används
Personuppgiftsbiträden
I de fall det är nödvändigt för att vi skall kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar personuppgifter för vår räkning och utifrån instruktioner från oss. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden för att säkerställa en korrekt och säker behandling av de personuppgifter de åtar sig att behandla. Våra personuppgiftsbiträden hjälper oss med:
- Transporter (logistikföretag och speditörer)
- IT-tjänster (företag som hanterar drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar)
- Marknadsföring (sociala medier, print och distribution)
- Varuutlämning (butiker, externa utlämningsaktörer)
- Påminnelsetjänster (för påminnelse till kund om att slutföra köp)
- Orderhantering och leverans (för hantering av leverans av den produkt du köpt)
- Analys av köp- och interaktionsbeteende (för utvärdering av produkt- och tjänsteerbjudanden)
Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga
Vi delar även personuppgifter med företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Detta innebär att vi inte styr över informationen som lämnas till företaget. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar personuppgifter med är:
Tabell 3: Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga Kategori av personuppgiftsansvariga | Ändamål | Kategorier av personuppgifter | Laglig grund |
Företag som erbjuder betallösningar, t.ex. Klarna | För att kunna erbjuda elektronisk betalning. |
• Namn • Kontaktuppgifter • Betalnings-underlag • Information om dina köp
| Fullgörande av avtal |
Företag som ombesörjer varutransporter, t.ex. DHL | För att kunna leverera varor till dig som kund. |
• Namn • Kontaktuppgifter
| Fullgörande av avtal |
Dina rättigheter
Vi vill vara öppna och transparenta med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få information om behandlingen.
Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa vilka uppgifter du vill ta del av och att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.
Du har rätt att:
- få bekräftelse från oss om vi behandlar personuppgifter om dig och i så fall få tillgång till de personuppgifter vi behandlar om dig (registerutdrag) utan kostnad. Vid uppenbart ogrundade eller orimliga begäran om registerutdrag (särskilt om de är upprepade) kan dock en administrativ avgift tas ut eller begäran nekas.
- få rättelse av felaktiga eller ofullständiga personuppgifter
- få dina uppgifter raderade i vissa fall, t.ex. om dina personuppgifter inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlades in
- få begränsning av behandling av dina personuppgifter i vissa fall – t.ex. om du har invänt mot behandling av dina personuppgifter som görs efter intresseavvägning – under tiden som kontroll sker av om våra skäl väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter.
- få ut och överföra personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig i vissa fall (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig.
Var dina uppgifter behandlas
Vår målsättning är att så långt det är möjligt behandla dina personuppgifter inom EU/EES. Dina personuppgifter kan dock i vissa situationer komma att överföras till, och behandlas av mottagare i, land utanför EU/EES. Vi kommer i dessa fall att vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå jämförbar med och i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är godkänd uppförandekod i mottagarlandet, standardavtalsklausuler, bindande företagsinterna regler. Om du vill få en kopia av de skyddsåtgärder som vi har vidtagit eller information om var dessa gjorts tillgängliga kan du få detta genom att kontakta oss enligt nedan.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter
Vi sparar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om specifika lagringsperioder i ”tabell 1”.
Vi kan även komma att behandla dina personuppgifter för att fullgöra rättsliga förpliktelser på grund av lagkrav, dom eller myndighetsbeslut. Det kan till exempel handla om krav i produktansvarslagen och bokföringslagen. Därutöver kan vi komma att behandla dina personuppgifter i syfte att försvara ett rättsligt anspråk så länge som detta kan göras gällande.
Hur vi skyddar dina personuppgifter
Vi vidtar de legala, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som krävs för att se till att dina personuppgifter inte manipuleras, går förlorade eller förstörs eller att obehöriga får tillgång till dem. Våra säkerhetsrutiner uppdateras i takt med att tekniken utvecklas och förbättras.
- Vi informerar samtliga anställda om hur vi som företag tillsammans verkar för att skydda de personuppgifter vi behandlar.
- Vid dataintrång eller förlust av känsliga personuppgifter kommer tillsynsmyndighet att meddelas och i de fall förlusten utgör en särskild risk för enskilda personer kommer även de att informeras.
- Vi använder säker metod för dataöverföring. Uppgifter du lämnar vid beställning krypteras med SSL-metoden innan de överförs. SSL, Secure-Socket-Layer, är den mest beprövade metoden på internet för att skydda uppgifter och säkerställa trygg dataöverföring. Vi använder oss alltid av SSL-metoden när känsliga data överförs.
Klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du kontakta oss på sätt som framgår nedan. Du har också rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten.
Ändringar i integritetspolicyn
Vi förbehåller oss rätten att när som helst i tiden göra ändringar i denna integritetspolicy. Alla ändringar som görs kommer att publiceras på Recal (åminne trädgårdsprodukter ab), i denna policy under detta avsnitt.