ångerrätt
- Recal (Åminne Trädgårdsprodukter AB)
Ångerrätt
Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt anmäla din retur genom maila ditt ärende till hej@recal.se.
Du registrerar med ditt ordernummer och den e-mailadress du använde vid köpet. Vårat retursystem skapar därefter ett returärende hos oss. Kunden står för returfrakten vid retur. Vill du byta till annan modell, gör en ren retur enligt ovan och sedan en ny beställning i vår butik av den produkt du önskar. Kostnad för returfrakt finner du under returpolicy. Återbetalning av varuvärdet sker när vi mottagit och godkänt inskickade varor. Enligt huvudregeln i distans- och hemförsäljningslagen äger konsument rätt att ångra köp av en vara eller tjänst inom 14 dagar från att konsument mottagit produkten. Ångerrätten gäller inte en specialtillverkad vara med en tydlig personlig prägel. Till exempel speciallängder eller specialritning. Det är självklart möjligt att reklamera en vara med ett uppenbart fel trots att den är specialtillverkad. Som konsument äger du rätt att reklamera en vara om produktegenskaperna avviker från produktbeskrivningen. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.
Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.
Reklamationsrätt
Vi strävar efter att leverera produkter av högsta kvalitet. Om du som konsument upptäcker ett fel på din vara eller om leveransen är försenad, har du rätt att reklamera enligt följande villkor:
- Rätt till reklamation
Du har rätt att reklamera en vara vid upptäckt av fel eller vid dröjsmål i leveransen. - Påföljder och ersättning
Vid en godkänd reklamation kan du ha rätt till olika åtgärder, såsom:- Reparation av varan
- Byte till en ny vara
- Prisavdrag
- Återbetalning
- Ersättning för eventuella kostnader som uppstått på grund av felet
- Tidsram för reklamation
Reklamation ska göras inom skälig tid efter det att du borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader från att felet upptäckts. Vi ansvarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt att godset mottagits. Om du upptäcker ett fel precis innan treårsgränsen har du ytterligare två månader på dig att reklamera.
Hur du reklamerar
Vid reklamation ber vi dig kontakta oss på:
Mail: hej@recal.se
Telefon: 0370-12900
Post: Åminne trädgårdsprodukter AB, Lekelundsvägen 1, 33153 Värnamo
Godset skickas till följande adress:
Åminne Trädgårdsprodukter AB, Lekelundsvägen 1, 331 53 Värnamo.
Returfrakt vid ångerrätt
Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
Returkostnadstabell:
Retur | Returkostnad | Vägledande exempel |
DHL Service point DHL Home delivery | 99kr 250 kr | Grillmattor, stolpfötter, stolphattar Blomkrukor, staketstolpe maxhöjd: 151cm |
Specialtransport | Se nedan | Stolpar över höjd 151cm samt pallgods |
För skrymmande varor som kräver specialtransport är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten för dessa varor är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Kostnaden uppgår till max 1000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst.
Återbetalning
När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.
Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.
Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.
Kontaktuppgifter
Vänligen kontakta vår kundtjänst om du inte hittar svaret på din fråga i vår FAQ.
Kundtjänst
Telefon: 0370 – 129 00
E-post: hej@recal.se
Öppettider vardagar: 08.00-16.30
Vi besvarar dina frågor inom senast 48 timmar helgfria vardagar.
Huvudkontor
Åminne Trädgårdsprodukter AB, Lekelundsvägen, 331 53 Värnamo.